KPN heeft aangekondigd het telefonienetwerk te moderniseren naar een toekomst-vast alternatief voor ISDN-aansluitingen. Per 1 september 2019 nemen zij afscheid van deze traditionele analoge dienst. Maakt u hier gebruik van, dan dient u zich nu al te verdiepen in de alternatieven, omdat dit voor uw organisatie zeker gevolgen zal hebben.

Als alternatief voor uw traditionele lijn(en) is er VoIP telefonie. VoIP staat voor Voice-over-IP waarbij onder andere inkomende en uitgaande gesprekken niet via een telefoonlijn (PSTN/ISDN) lopen, maar via een datalijn (internetverbinding). Om VoIP te gebruiken zijn er twee vormen:

1. Aanpassing via een omvormer
De huidige telefooncentrale wordt, door middel van een omvormer, gekoppeld aan de internetverbinding. Alle huidige functionaliteiten en telefoonnummers blijven daarbij behouden. Een goede optie
indien u recentelijk nog heeft geïnvesteerd in een nieuwe telefooncentrale of apparatuur. De voordelen hiervan zijn een lage investering en lagere maandelijkse kosten. Nadelen zijn dat u zelf de verantwoordelijkheid houdt over de telefooncentrale én dat de reparatiekosten voor eigen rekening zijn.
Via Haagcom is het zo mogelijk om een KPN telecom installatie zoals de Vox Davo, Vox Alliance of Vox Novo te behouden en tóch over te gaan naar VoIP.

2. In de Cloud
Voor telefonie In de Cloud is geen telefooncentrale nodig. De netwerkprovider functioneert in dit geval als telefooncentrale. De voordelen van deze oplossing zijn de hoge
betrouwbaarheid en dat u minder hardware nodig heeft op locatie. De nadelen zijn de hogere maandelijkse kosten én u moet nieuwe VoIP-toestellen aanschaffen.

 

Om te bepalen welke vorm voor u de beste oplossing is, kunnen wij u adviseren. Wij kijken onder andere naar uw infrastructuur, verkeer, bekabeling en de kwaliteit van de vereiste internetverbinding. Zo kunnen wij een passend advies op maat geven.

 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit nieuwsbericht? Neem dan contact met ons op, we helpen u graag.

De smartphone is het belangrijkste apparaat voor internetgebruik geworden, zo blijkt uit de jongste media-rapportage MSS.

De samenwerkende organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken hebben deze rapportage over mediagebruik voor de zesde keer uitgebracht.
In de rapportage komen de belangrijkste resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde:

  • Vrijwel iedereen in Nederland (93%) maakt gebruik van internet, 65 plussers en
    laag opgeleiden maken een inhaalslag
  • De smartphone is voor het eerst het meest gebruikte apparaat om te internetten,
    met een grote stijging in drie jaar tijd van 57% in 2014 naar 75% in 2016
  • 48% van de 20-34 jarigen leest weleens een dagblad/krant via de smartphone
  • Het aantal huishoudens met een Smart TV is verder significant gestegen naar 37% in 2016

De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd en werpt ondermeer een blik op
nieuwe trends in mediagebruik. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen
van 13 jaar en ouder. In 2016 zijn 6.060 huishoudens en 5.195 personen van 13 jaar en
ouder ondervraagd.
 


Vanaf 15 juni 2017 kunnen abonnees zonder extra roamingkosten bellen, sms'en en mobiel internetten in een andere EU-lidstaat.

De extra kosten die momenteel nog voor bellen, sms'en en mobiel internetten in een andere EU-lidstaat in rekening gebracht worden zullen per deze datum verdwijnen, zo heeft het Europees Parlement besloten. In de praktijk betekent dit dat u in het buitenland gewoon data gebruikt, belt en sms't vanuit uw Nederlandse bundel. Wanneer u geen bundel heeft of meer verbruikt dan in uw bundel is overeengekomen, dan betaalt u vanaf medio juni 2017 binnen de EU hetzelfde tarief als thuis. 
Let op: dit betekent niet dat het tarief voor bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land wijzigt. Rekent een provider daar nu bijvoorbeeld 50 cent per minuut voor, dan blijft dat tarief onveranderd.