KPN heeft aangekondigd het telefonienetwerk te moderniseren naar een toekomst-vast alternatief voor ISDN-aansluitingen. Per 1 september 2019 nemen zij afscheid van deze traditionele analoge dienst. Maakt u hier gebruik van, dan dient u zich nu al te verdiepen in de alternatieven, omdat dit voor uw organisatie zeker gevolgen zal hebben.

Als alternatief voor uw traditionele lijn(en) is er VoIP telefonie. VoIP staat voor Voice-over-IP waarbij onder andere inkomende en uitgaande gesprekken niet via een telefoonlijn (PSTN/ISDN) lopen, maar via een datalijn (internetverbinding). Om VoIP te gebruiken zijn er twee vormen:

1. Aanpassing via een omvormer
De huidige telefooncentrale wordt, door middel van een omvormer, gekoppeld aan de internetverbinding. Alle huidige functionaliteiten en telefoonnummers blijven daarbij behouden. Een goede optie
indien u recentelijk nog heeft geïnvesteerd in een nieuwe telefooncentrale of apparatuur. De voordelen hiervan zijn een lage investering en lagere maandelijkse kosten. Nadelen zijn dat u zelf de verantwoordelijkheid houdt over de telefooncentrale én dat de reparatiekosten voor eigen rekening zijn.
Via Haagcom is het zo mogelijk om een KPN telecom installatie zoals de Vox Davo, Vox Alliance of Vox Novo te behouden en tóch over te gaan naar VoIP.

2. In de Cloud
Voor telefonie In de Cloud is geen telefooncentrale nodig. De netwerkprovider functioneert in dit geval als telefooncentrale. De voordelen van deze oplossing zijn de hoge
betrouwbaarheid en dat u minder hardware nodig heeft op locatie. De nadelen zijn de hogere maandelijkse kosten én u moet nieuwe VoIP-toestellen aanschaffen.

 

Om te bepalen welke vorm voor u de beste oplossing is, kunnen wij u adviseren. Wij kijken onder andere naar uw infrastructuur, verkeer, bekabeling en de kwaliteit van de vereiste internetverbinding. Zo kunnen wij een passend advies op maat geven.

 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit nieuwsbericht? Neem dan contact met ons op, we helpen u graag.