Lijnkaping vindt steeds vaker plaats. Zo vaak dat de ACM de noodklok luidt.

Dankzij de versoepelde wetgeving kunt u met uw telefoonabonnement moeiteloos overstappen naar een andere provider. Fantastisch natuurlijk, mits u er zelf voor heeft gekozen. Steeds vaker gebeurt dit echter zonder dat u erom heeft gevraagd. Zo'n ongewilde overstap heet slamming oftewel lijnkaping.

Plotseling krijgt u een telefoonrekening van een nieuwe aanbieder. Tegelijkertijd ontvangt u een forse eindafrekening van uw oude provider. Grote kans dat u dan een aantal weken eerder telefonisch benaderd bent met de vraag of u wilt besparen op uw belkosten. Een simpel ja op deze ogenschijnlijk onschuldige vraag bleek voor de malafide provider vervolgens voldoende reden om uw telefoonabonnement per direct over te nemen.

Hoewel de ACM (Autoriteit Consument & markt) niet kan optreden tegen slamming; meldt het wel altijd wanneer u slachtoffer bent geworden van lijnkaping. Hiermee en door ondernemers zoveel goed mogelijk te informeren en te waarschuwen kan het probleem wellicht eindelijk een halt toegeroepen worden.

Op de website van de ACM vindt u voorbeeldbrieven die u mogelijk kunnen helpen om een ongewilde overstap ongedaan te laten maken.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit nieuwsbericht? Neem dan contact met ons op, we helpen u graag.